Salı, Şubat 24, 2009

mahatma gandhi


dünyaya gelmiş ve gelecek en büyük adamlardan bir tanesidir bay gandhi. sadece insanlik adina buluşları ile değil (pasif direnişten bahsediyorum), ayrıca kocaman bir halki tek kurşun atmadan özgürlüğüne kavuşturması ile de böyle apayri bir yeri vardır insanlik tarihinde..

mamafih bize göre bir adam degildir.. yani türkiye'de olsa, atatürk ile yer değiştirseler, pasif direniş yaparak mesela kurtuluş savaşını kazansak, gandhi şu anki saygınlığında olmazdi sanırım.. zira biz biraz daha sert adam seviyoruz.. icabinda "sittir ulan, geldikleri gibi giderler" desin istiyoruz.. birleşmiş milletlere başvurma konusunda "onlar teklif etsinler ancak öyle" diyebilecek bir liderden hoşlaniriz, eğri oturalim doğru konuşalim ki 1939'yilinda şu şekilde bir mektubu hitler'e gönderen birisine pek saygi duymazdik:

"as at wardha,
c. p.,
23-7-'39

dear friend,

friends have been urging me to write to you for the sake of humanity. but i have resisted their request, because of the feeling that any letter from me would be an impertinence. something tells me that i must not calculate and that i must make my appeal for whatever it may be worth.

it is quite clear that you are today the one person in the world who can prevent a war which may reduce humanity to a savage state. must you pay that price for an object however worthy it may appear to you to be? will you listen to the appeal of one who has deliberately shunned the method of war not without considerable success? any way i anticipate your forgiveness, if i have erred in writing to you.

i remain,
your sincere friend,
m. k. gandhi

herr hitler,
berlin,
germany"

hakket hint fakiri yahu.. ingilizce bilmeyenler için kısa tercümesini yapayim "kardeşim hitler, beni seviyosan savaş çıkarma.. bak kulun kölen olayim savaş olmasin.."

sanki dünya barışı için mesaj yazmiyor da facebookda fotografini gördüğü kıza mesaj atiyor "ya çok çok kusura bakmayın ama çok güzelsini arkadaş olarak ekleyebilir miyim çok özür dilerim tabi rahatsiz ettiysem" misali.. dedigim gibi.. biz başımıza getirmezdim böylesine ezik bir arkadasi.. bu ne yahu? bizim liderimiz olsa kendisinden "ya ne aticam arkadas mektup felan, o atsin bana.. gelsin "gandhi abi tovbeliyim savasmicam desin" ancak öyle" demesini beklerdik.. böyle olmuyor.. sahsen ben dahi gurur duymazdim böylesi bir mektupla.. "cumhuriyetimizin kurucusu ulu önder mahatma gandhi bir keresinde hitler'e mektup gondermis" diye bahsedemezdim.. yapamazdim..